۱۳۸۸ شهریور ۱۴, شنبه

غیرنظامیان نیمه شب در دشت چه می کردند؟

 ساعات اولیه بامداد جمعه بمب افگن های نیروهای المانی در فراز دشتی تقریباً 20 کیلومتر دورتر از شهر و قریه به پرواز در امدند. این بمب افگن ها مأموریت داشتند که تانکر های  که از جانب طالبان ربوده شده بودند را نابود کنند. این بمب افگن ها به مأموریت خویش پایان دادند یعنی دو تانکر ربوده شده تیل نیروهای ناتو را نابود کردند. زمانیکه این شب به پایان رسید همه جا را اوازه های مبنی بر کشتار غیر نظامیان از جانب نیروهای المانی در چهار چوب ناتو فرا گرفت. ناتو از عملکرد خود دفاع کرد و انچه را انجام داده اند مناسب و درست خواند. 
کشته شده گان غیر نظامی
پس از انکه حکومت طالبان در جنگ ضد تروریزم به رهبری امریکا در افغانستان سقوط داده شد دیگر از طالبان خبری نبود. عوامل نا شناخته شده و نامشخص سبب شده طالبان دوباره در گوشه و کنار ظهور کنند و به جنگ های گوریلایی بپردازند. در ابتدا این امر جدی تلقی نمیشد. اما دیر نگذشت که متحدین امریکا در امر مبارزه با تروریزم با توپ و تانگ به سرکوب این گوریلا ها برامدند. جنگ ادامه یافت و دها بار غیر نظامیان  بهای سنگین برای ان پرداختند. نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا و ایساف به رهبری ناتو چندین بار خانه های غیر نظامیان را بمباران کردند و در چندین واقعه صدها تن از هموطنان ما به خاک و خون کشانده شدند. این روند واکنش های تند سازمان های حقوق بشری را نیز در پی داشت و گاه گاه ریس جمهوری افغانستان نیز در برابر روزنامه نگاران به گریه می افتاد و به حال کشته شده گان غیر نظامی خون میخورد.یکی از جدیدترین واقعه که بازهم زبان زد همه رسانه ها عم از چاپی و سمعی و بصری شده است رخداد اوایل بامداد جمعه است. 
این رخداد با کمی تفاوت انجام شده است. اما ادعای ان شبیه ادعا های قبلی است. در گذشته بمب افگن ها محلات مسکونی را بمبارد میکردند و بیگناهان را می کشتند. اما این بار ناتو دشت را بمب بارد کرده است و غیر نظامیان را کشته است. هربار که این نیروهای تا به دندان مسلح غیر نظامیان را میکشتند اعتراف کرده و پوزش میطلبیدند اما این بارفرانس ژوزف یونگ، وزیر دفاع آلمان در اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا در استکهلم، از نیروهای آلمانی که دستور حمله هوایی به شمال افغانستان را داده بودند، دفاع کرد از سوی دیگر وزیران خارجه اتحادیه اروپا این حمله را یک فاجعه غیر قابل قبول خوانده اند . وزیر دفاع آلمان این دو تانکر ربوده شده را خطری جدی برای سربازان آلمانی که در نزدیکی محل استقرار داشتند، محسوب کرده است.

  در این حمله نزدیک به 90 نفر کشته شدند که به گفته مقامات محلی دست کم 30 نفر از آنان غیرنظامی بودند. حال سوال اینجاست که این غیر نظامیان در نیمه شب در دشتی که تانکر های تیل ربوده شده بود چه میکردند؟ شواهد از محل حاکیست که طالبان این تانکر ها را شامگاه روز پنجشنبه، ۱۲ سنبله   ربودند و زما نیکه دیدند انرا نمی توانند از دریایی عبور دهند و به قریه مسکونه خود انتقال دهند از مردم خواستند تا بیاییند و تیل انرا ببرند. مردم که در اطراف این تانکر جمع شده بودند و می خواستند تیل تانکر ها را غنیمت گفته تخلیه کنند همه از زمره کشته شده گان رویداد هستند. ایا در دین مبین اسلام یک فرد مسلمان جواز دارد تا تیل را که گروه اختشاش گر ربوده است به خانه های خود انتقال دهند؟ سوالی دیگری ایا اگر کسی در جریان چنین کاری کشته شود بازهم غیر نظامی و بی غرض باقی می ماند. خوب واضیح است که نه؟ نیروهای ناتو میگویند بمب افگن های انها نه در محله زیست اهالی بمب بارمان کرده اند و نه هم در مسجد و محفل عروسی و مکتب. محمد عمر، والی قندوز به بی بی سی گفته بود یک فرمانده "مشهور" طالبان به نام قاری عبدالرحمان، که به گفته آقای عمر، مسئول سازماندهی ربودن این تانکرها بود هم در میان کشته شدگان است. از این رو چه کسی مسوول این رخداد است؟ قاری عبدالرحمان یا ناتو؟ چه کسی غیر نظامیان را به دشت اورد؟ ناتو یا قاری عبدالرحمان؟ از جانبی هم والی کندز گفته است درجمع کشته شده گان چهار فرد چچنی نیز وجود داشته است ایا این چیچینی ها هم غیر نظامیان هستند؟ اگر انها طالبند پس غیرنظامیان در کنار این چچنی های در نیمه شب در دشتی 20 کیلومتر دورتر از محل مسکونی چه میکردند؟ و یا اگر این طور بپرسیم ایا راننده گان این تانکر ها غیر نظامیان نبودند؟ پس چرا طالبان یا باشنده های محل که به ظاهر غیر نظامی اما در عمل نظامیان چریکی مخالف دولت هستند انهار به قتل رساندند؟ د
در این نتیجه گیری کلی میتوانیم بگویم که در این اواخر از کلمه غیر نظامی سوء استفاده صورت میگیرد. حتی گفته میتوانیم طالبان اکنون این کلمه را در تاکتیک خود گنجانیده اند و از ان به مقاصد نظامی استفاده میکنند. اما این بار گپ به رسوایی کشید!  

.

۲ نظر:

Najibullah گفت...

زلمی صاحب سلام،
من مطلب شما را مطالعه نمودم، خیلی مؤجه و پربار.

موفق باشی،
نجیب الله ناطوری

ناشناس گفت...

به نظر من این طالب ها هستند که مسوول کشتار غیر نظامیان می باشند زیر همچون بزدلان در میان مردم جا میگیرند و از انها به صفت سپر استفاده میکنند. من که نمی توانم عمدی بودن کشاندن مردم به اطراف تانکر ها را رد کنم. طالب خواستند از این طریق ناتو را بد نام کنند.
همدم سروش