۱۳۸۸ آبان ۱۱, دوشنبه

آغاز بحران ،یا ختم بحران؟

امروز نخستین روز دور دوم حکومت غیر مشروع حامد کرزی اغاز شد. روز گذشته کمیسیون مستقل انتخابات، در یک تصمیم غیر قانونی، اعلام کرد که حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان است.
این در حالیست که قرار بود به تاریخ 16 عقرب دور دوم انتخابات سال 1388 برگزار شود. اما این انتخابات در پی انصراف اقای عبدالله از اشتراک در دور دوم به چالش کشانده شد.
اقای عبدالله پیشنهاد کرده بود که رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان عزیر لودین، وزیر داخله حنیف اتمر، وزیر معارف فاروق وردک و وزیر قبایل و سرحدات برای سه روز وظایف شان تعلیق شود.
عبدالله هشدار داد هرگاه خواست هایش پذیرفته نیشود، در انتخابات اشتراک نخواهد کرد.
عبدالله سرانجام طی کنفرانس مطبوعاتی سه روز پیش اعلان کرد که در انتخابات اشتراک نمی کند.
این اعلام به باور اگاهان سیاسی محکم ترین ضربه بود که از جانب عبدالله به کرزی وارد شد. کمیسیون انتخابات، اقای کرزی و متحدان اقای کرزی هر چه تلاش کردند راه حلی دیگری برای این معضل پیدا نکردند. سرانجام انها پناه به برنده اعلان کردند اقای کرزی بردند. بلافاصله بان کی مون که در کابل بسر میبرد از این اعلان پشتیبانی کرد و به کرزی تبریک گفت. بارک اوباما، گوردن براون و چندین رهبری دیگری جهان از این اعلان پشتیبانی کرده به کرزی تبریک گفتند.
اما سوالی های که اینجا مطرح می شود اینست که ایا حکومت کرزی یک حکومت مشروع است؟ اگر است به اساس کدام قانون؟ ایاکرزی انتخاب شده است؟ اگر بلی از طرف کی؟
اما سوال اصلی اینکه اعلان برنده شدن اقای کرزی در انتخابات 1388 آغاز بحران است یا ختم بحران؟
کارشناسان باور دارند که این اعلان اغاز یک بحران است. زیرا عبدالله، حکومت را به کرزی رها کرد اما با عالمی از چالش ها. همین کارشناسان هویت حکومت کنونی را بزرگترین چالش میدانند. تا هنوز هیچ کس نتوانسته است این حکومت را مشروع بخواند.
چه اتفاق خواهد افتاد
همان گونه که تعداد زیاد از کارشناسان باور داشتند انتخابات دور دوم برگزار نخواهد شد. اینبار نیز تعداد از این کارشناسان به این باور هستند که حکومت کرزی از طریق این اعلان به 5 سال نخواهد انجامید.
بسیاری باور دارند که اداره موقت تشکل میشود و بعد از یک سال و شش ماه دوباره انتخابات صورت میگیرد.

هیچ نظری موجود نیست: